30 декември 2015 г.

Филмче на 2015-а: Малкият принц

"Малкият принц" (Le Petit Prince) на Антоан дьо Сент-Екзюпери е може би една от най-известните творби за деца, които изобщо не са само за деца. Най-известните цитати от нея са:

- Ако обичаш едно цвете, което съществува само в един екземпляр сред милиони и милиони звезди, това ти стига, за да си щастлив, когато гледаш звездите. Мислиш си: "Моето цвете е там някъде".

- Ето моята тайна. Много е проста: истински се вижда само със сърцето. Същественото е невидимо за очите.

-  Какво значи "да опитомиш"?... Ако ме опитомиш, ние ще изпитваме необходимост един от друг. За мен ти ще бъдеш единствен на света. За теб аз ще бъда единствена на света... В живота ми ще грейне слънце, погледни! Виждаш ли житните ниви ей там? Житните ниви не ми напомнят нищо. И това е тъжно! Но твоята коса е с цвят на злато. И когато ме опитомиш, ще бъде прекрасно! Житото, което е златисто, ще ми напомня за теб. И ще обичам шума на вятъра в житата...

- Много по-мъчно е да съдиш сам себе си, отколкото да съдиш другите. Ако можеш да съдиш себе си правилно, значи ти си истински мъдрец.

И така нататък, и така нататък... Колкото и клиширано да звучи, тази малка книжка е една от най-любимите ми, дори не зная колко пъти съм я чела както на български, така и на френски. По тази причина, очаквах новата анимация по историята с огромно нетърпение и бях изключително нещастна, когато разбрах, че макар и филмчето да излиза във Франция през юли, у нас то идва в края на годината. Шест месеца път си е доста време, чудя се дали е минало и през пустинята.

Щастливо стечение на обстоятелствата, обаче, ме изпрати в Белгия през октомври, в съчетание с един свободен неделен следобед и случайно намерен киносалон. Така се запознах с "Малкия принц" на Марк Озбърн (Mark Osborne) още през октомври. И останах очарована!



Всъщност, това не е филмче за познатия ни принц, а за детството, приятелството, игрите и едно малко момиче, което от рано се сблъсква с амбициите на съвременния ни свят - да, на нашия свят, а не на онзи на Екзюпери от средата на миналия век. Не целият оригинален разказ е покрит, но пък се вплита изключително леко в "реалността" на основната история, за да се получи едно красиво съчетание на две приказки, всяка от които носи отделни поуки.

Но в тази версия има нещо ново - историята е продължена и виждаме предположението на авторите какво ли би се случило с русокосото момченце, ако то напусне своя астероид Б612. Разбира се, нямам абсолютно никакво намерение да разкривам какъв в порасналият Monsieur Prince, защото всеки, който пожелае, трябва да се срещне с него за първи път на екрана, без предварителна подготовка. Ще кажа, обаче, че тази част от разказа може да се опише с думите на Екзюпери от оригиналната история: "Възрастните никога нищо не разбират сами, а за децата е уморително все да им обясняват и обясняват". Единственият детайл е, че сюжетът е добавил едно поколение - принцът е възрастен, мъдрото дете е новата героиня, а разказвачът е миловиден дядо, който, разбира се, е любител-пилот.

Гарантирам, че тази анимация носи много положителни емоции, направена е изключително красиво и няма да ви разочарова. В допълнение - има много заразителен саундтрак, който примамливо приканва детето в теб да последва приказката (Suis-moi в превод означава "Следвай ме").



PS. "Малкият принц" вече е у нас, в програмата на Дом на киното >>>
PS2: Знаете ли, че пълното име на Антоан дьо Сент-Екзюпери е Antoine Marie Jean-Baptiste Roger, Count de Saint-Exupéry?
 


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Представена публикация

Пътешествията на 2016-а! (първа част)

Време да изпратя 2016-а - спомен за лежерен следобед в септемврийска Виена Отиващата си 2016-а започна с 16 желания >>> Върна...